Varför jag gillar Ockhams rakkniv?

"Ockhams rakkniv, efter William Ockham, är namnet på ett begrepp inom vetenskaplig metod som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än nödvändigt för att förklara en observation." 

                                                                                                                          - Ida Kewipi

Alltså, minimera antal antagande och låt de bevis vi har förklaras utifrån detta. Detta är, som nämns ovan, en vetenskaplig teori, men jag skulle snarare se den som filosofisk. Den förespråkar allmänt sunt förnuft, t.ex. :
om du ser ett träd som har vält, anta då hellre att det har blåst ner än att en elefant har dragit ner det. Det roliga är att jag kan använda det för att påvisa mina egna gamla teorier. Om vi inte kan bevisa att vi har fri vilja, och bevisen tyder på motsatsen, så ska vi inte tro på fri vilja. Det påståendet har minst antal antaganden.

Om allting styrs av naturlagar, vilket bevisen antyder, så kan vi rimligen dra slutsatsen att allt är förutbestämt. Att anta att slump finns, utan reella bevis, är då felaktigt. Från universums början har allting i mikro och makro- kosmos styrts av enkom naturlagar. Nu finns det ju i och för sig vissa teorier inom kvantfysik att slump faktiskt existerar, dock är ej dessa ännu påvisade. Det får vi helt enkelt ta och skära bort, tills dess att fler bevis framträder.

Jag har härmed påstått följande: Ingen fri vilja finns, ingen slump finns samt att allt är förutbestämt. Med detta som underlag kan jag glatt påstå att allting egentligen är meninglöst. Återigen pekar bevisen i den riktningen.

Det gör mig faktiskt inte ledsen, tvärtom. Meningslösheten och det förutbestämda ligger bortom min kontroll, bortom min vardag. Dock kan jag säkert luta mig tillbaka på det "faktum" att de val jag gör varit bestämda sedan alltets början. Vips så försvann ångesten. Jag glädjer mig i meningslöshet, den är befriande. Nu kommer säkert ngn att påstå att jag är negativ, ehem Sara. Det stämmer inte. Det jag nu har framlagt ligger till grund för all optimism jag har. Om ni nu fortfarande tycker att det är negativt, så beror det på att er världsbild är fördunklad av en uråldrig kultur. Är jag arrogant? Självklart! Men det var ju å andra sidan redan bestämt.

Därför gillar jag Ockhams rakkniv.

(nej jag är inte nihilist, moral är mer praktisk)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0