En hälsosam plånbok är tjock, ty den lever nyttigt!


Det ska vara billigt att leva nyttigt!
Låt den nyttiga maten vara billig och den onyttiga vara dyr. På så sätt gynnas de som bestämt sig för att leva hälsosamt.

Därför propagerar jag för att onyttiga produkter såsom godis, snacks, chips, halvfabrikat, produkter med mycket socker och fett osv. får momsen höjd till förmån för grönsaker, ris, fullkornspasta, nyttigt bröd, fisk och annat nyttigt.

Det mest uppenbara argumentet för denna ”hälsans skatteväxling” är egentligen fördelarna de medför för individen. En individ som på ekonomisk väg sporras att äta nyttigt kommer att vara friskare och må bättre helt enkelt. Som en följd av detta kommer dennes ekonomiska situation bli bättre då sjukkostnader uteblir och den aktiva arbetsperioden förlängs.

Vidare kan man genast dra slutsatsen att även samhället kommer tjäna på detta på ett liknande sätt. Ett friskt samhälle är mer produktivt och effektivt och kommer att tjäna mer pengar och må bättre. I denna finanskrisens tid är det dags att slå ett slag för den allmänna folkhälsans, och därmed gynnar hälsosamhet.

Förvisso kan man hävda att dyrare onyttig mat kan delvis privilegiera rika människor då de i större utsträckning kommer att ha råd att unna sig något gott i vardagen än de med lägre inkomst. Men kan man verkligen se det som en orättvis fördel? Att ha råd att unna sig själv onyttigheter för smakens skull behöver knappast vara något enbart positivt.

En sådan förändring jag talar om kommer naturligtvis drabba alla multinationella företag som tillverkar denna typ av produkter, vilket i sin tur kommer leda till mindre pengar och färre jobb inom dessa koncerner. Men knappast då till den grad att en skattehöjning inte kan motiveras. Dessutom kommer alla de företag som producerar nyttigare föda att gynnas, vilket därmed skulle balansera andra företags förlust.

Kanske är det dags att lämna en onyttig överflödskultur, innehållandes fika kaffe och godis, bakom oss och istället se framåt mot en bättre värld där vi kan leva nyttigt och med gott samvete och försöka att inte leva på mindre gynnade delar av världen.

Självklart kommer inte skatter att förändra mentaliteten hos människor, eller innebära en livsomvälvande förändring, men jag hävdar ändå bestämt att staten bör ta sitt ansvar för att bidra till en förbättring, om än en liten sådan. I nuläget är det viktigt att initiativ tas av en osjälvisk part- staten.

Karl Wilzén, elev, Katedralskolan Linköping

Kommentarer
Postat av: Jullan

håller med!

är det en debattartikel du skrivit?

2009-02-20 @ 12:03:44
Postat av: Kalle

Jao

2009-02-20 @ 14:12:36
Postat av: zlugg

Jag håller inte med. Jag tror inte problemet är råvarorna, utan hur de används. Precis som problemet rent generellt inte är att folk äter för mycket, utan att de rör sig för lite.

2009-02-20 @ 21:34:13
Postat av: Kalle

1. Jag pratar inte om råvaror, jag pratar om förfinade produkter.

2. Problemet är att folk rör sig för lite I FÖRHÅLLANDE till hur mycket de rör sig, samt att de rör sig för lite.

2009-02-21 @ 01:09:14
Postat av: YDA

ska det inte står "äter" istället för ett av "rör sig". Och jag håller med Kalles kommentar. Däremot håller inte idén, men det betyder inte att den är dålig.

2009-02-21 @ 13:22:54
Postat av: YDA

förresten, rubriken tycker jag låter lite som "låt oss alla bli tjocka, ty det är hälsosamt" :P och sara, kan du inte skriva ditt riktiga namn?

2009-02-21 @ 13:24:51
Postat av: Anonym

förresten, rubriken tycker jag låter lite som "låt oss alla bli tjocka, ty det är hälsosamt" :P och sara, kan du inte skriva ditt riktiga namn? OCH DET ÄR KLART DET ÄR MATEN DET ÄR FEL PÅ. RÅVARORNA OCKSÅ. ffs.......

2009-02-21 @ 13:25:50
Postat av: Kalle

Haha, jo det ska stå "äter för mycket i förhållande till hur mycket de rör sig"



Motivera gärna varför idén inte håller! Att höja momsen på en vara och sänka den på en annan låter fullt genomförbart i mitt tycke. Eller?

2009-02-22 @ 11:02:49
Postat av: YDA

Jo, men hela systemet skulle ju splasch.. typ. men vi tar det i skolan. kommentarerna går itne att skriva så långa

2009-02-22 @ 17:19:17
Postat av: Cajsa

Tänkte du att de onyttiga råvarorna som exmpelvis socker och fett också ska beskattas högre? Om inte skulle detta kanske leda till en laga-godis-och-baka-hemma-situation. Sådana hemmagjorda onyttigeter vill vi oftast ha mindre av för att de inte innehåller diverse smakförstärkare. Lite är lagom. Låter ju trevligt tycker jag :)

2009-03-16 @ 22:31:29
Postat av: Kristin

Jag tycker att det i teorin låter bra att sänka momsen på det hälsosamma livsmedlen, vice versa. Jag håller också med Cajsa: Råvarornas moms bör inte förändras. En hembakad kaka till helgen skadar inte mycket.

2009-04-08 @ 15:03:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0